вторник, 7 мая 2013 г.

Избранное Karl Bodmer (фр. Charles Bodmer) (1809 - 1893)

Карл Бодмер, нем. Karl Bodmer, после натурализации во Франции — Шарль Бодмер, фр. Charles Bodmer (6 февраля 1809, Цюрих, Швейцария — 30 октября 1893) — швейцарский художник, картины которого посвящены Дикому Западу США, в частности, жизни индейцев. Сопровождал немецкого путешественника принца Максимилиана Вид-Нойвида в 1833—1834 гг. в его экспедиции по реке Миссури. Отплыв из Сент-Луиса в апреле 1833 года на пароходе «Йеллоустоун» они посетили многие форты, расположенные на Миссури. Бодмер сделал много зарисовок и акварельных работ, на которых изобразил представителей различных племён, включая омаха, сиу, понка, манданов, арикара, хидатса, ассинибойнов, черноногих, кроу, гровантров, кри и миссури. В Сент-Луис они возвратились в мае 1834 года. Оставшиеся годы жизни Бодмер провёл во Франции.

Карл Бодмер, нем. Karl Bodmer.
Заказать или купить картину копию в Москве
Карл Бодмер, нем. Karl Bodmer.
Заказать или купить картину копию в Москве
Карл Бодмер, нем. Karl Bodmer.
Заказать или купить картину копию в Москве
Карл Бодмер, нем. Karl Bodmer.
Заказать или купить картину копию в Москве
Карл Бодмер, нем. Karl Bodmer.
Заказать или купить картину копию в Москве
Карл Бодмер, нем. Karl Bodmer.
Заказать или купить картину копию в Москве
Travels in the interior of North America / by Maximilian, Prince of Wied ; with numerous engravings on wood, and a large map ; translated from the German, by H. Evans Lloyd.
Author:
Wied, Maximilian, Prinz von, 1782-1867
Published:
London : Ackermann and Co., 1843-1844

From 1832 to 1834 Swiss artist Karl Bodmer (1809-1893) accompanied the Prussian naturalist Alexander Philipp Maximilian, Prince of Wied-Neuwied, to America as illustrator on an expedition to the upper Missouri River country. The expedition was an unprecedented scientific endeavor to record in detail the landscape, natural history, and aboriginal life of the American wilderness frontier. Maximilian engaged Bodmer to provide a visual record of his investigations, which were principally focused upon the Plains Indians. The expedition went as far as Fort McKenzie, Montana, the western-most outpost of the American Fur Company. Soon after their arrival there, Bodmer and Maximilian witnessed a battle between encamped Blackfeet and an attack force of Assiniboin and Cree, involving hundreds of warriors. Having received reports of other hostilities in the area, it became clear to the travelers that their intention to continue on to the Rocky Mountains was far too dangerous.

In November 1833, after completing the onerous flatboat ride downstream from Fort McKenzie in present-day Montana, MaximilianХs party returned to Fort Clark in North Dakota to spend the winter in the heart of Mandan country. For both the prince and the artist Karl Bodmer, “this was unquestionably the most significant and productive phase of the expedition,” notes William Orr. “Here the German scientist began diligent observations . . . of a tribe which, four years later, was reduced to virtual extinction by smallpox. . . And here the Swiss painter created, in the most trying of circumstances, the most consummate and memorable paintings in an already luminous gallery of Indian portraits.”

Going beyond the precedent set by Thomas McKenney and George Catlin, Bodmer painted the people and places of frontier America with sensitivity to individual character and an accuracy of ethnographic detail that is considered unsurpassed.

0 коммент. :

Отправить комментарий